Holocaust verdenen

Brugsanvisning

Et spind af konflikt-linier

HOLOCAUST-verdenen er opbygget på et spind af konflikt-linier: De allierede vs. Tyskland, Jætterne vs. Aserne, Gud vs. Djævlen, Kaos vs. Orden. De overordnede modsætninger går meget på det godes konfrontation med det onde, men der er på et mere jordnært plan forsøgt et mere nuanceret billede:

USA har fået et totalitært og halv-facistisk styre og har ladt England i stikken, Amerika er langt fra den inkarnerede godhed. Tyskland er præget af intern splittelse og forfald, yderligere er landet selv offer for Lokes ugerninger og derved også blandt krigens ofre. Blandt både engle og djævle er der tvivl, og hvem ved overhovedet om Guds Store Plan holder eller ubetinget er af det gode?

Konflikterne hjælper spillerne til at orientere sig og skabe flerstrengede spilpersoner, der er splittet mellem forskellige og ofte modsættende holdninger. Konflikterne danner også lette rammer for scenarie-ideer og sikre en dynamisk verden, der på grund af de mange facetter ustandseligt går forskellige veje. Udviklingen er ikke lineær, men går i flere retninger på samme tid.

Genre

Som i vores virkelighed er der ingen patent på en korrekt udlægning af verdenen. Du kan fremstille HOLOCAUST fra den vinkel og i det lys som passer dine ideer. En måde at gøre dette på er at bruge forskellige film-genre som forlæg: Agent-genren med det vilde liv som Abwehr-agent (den tyske militære efterretningstjeneste), krigs-action i Rambo-stil i Londons forstæder, politisk-thriller i Washington, detektiv-arbejde for Gestapo eller klassisk horror som Vatikan-agent på jagt efter Antikrist.

Andre systemer og rollespil

Min udlægning af verdens-situationen kan og bør selvfølgelig suppleres efter hvilket rollespils-system du trives med. Således kommer der en ekstra dimension på verdenen, når Holocaust integreres med f.eks Call of Cthulhu, Storyteller eller KULT.

Call of Cthulhu. Konspirationer om verdens endeligt og overnaturlige manipulatorer bag facaden passer som fod i hose med Lovecraft's univers. Deltager The Deep Ones også med deres egen plan for verdens undergang? Er Thule Ordenen en kult for Shub-Niggurath?

Vampire. Hvordan har vampyrerne klaret sig under Anden Verdenskrig ? -har de været blandt ofrene i koncentrationslejrene, eller er de de virkelige master minds bag Det Tredje Rige? Hvordan vil Cains børn stå på den yderste dag og har de en særlig plads i Den store Plan? De vil elske Fimbul-vinterens evige nat.

Kult. Her kommer en helt ny opfattelse af hvem der er the bad guys. Nu kan den yderste dag blive en befrielse og Vatikanet og det slæng bliver bussemændene. Germania må grænse op ad Metropolis og hvis døden kun er en illusion så tænk på alle dem, der kan ånde lettet op i krematorierne.

Kort sagt kan Holocaust-verdenen kombineres med alle rollespil, der tager udgangspunkt i den virkelig verden omkring vor tid. Det er jo i bund og grund den samme virkelighed og historie som fortolkes, og nedtoner man forskellene kan der være plads til det hele på samme tid.

Designers notes:

Arbejdet med Holocaust startede i vinteren 1994/1995, da Peter Villumsen foreslog at vi skulle lave en tegneserie, hvor Batman tæskende nazister. Ideen fangede mig først rigtigt efter jeg havde læst The Rise and Fall of The Third Reich af William l. Shirer under en sommerferie i Tyskland og forstod hvordan virkeligheden slår alle kunstige opspind. Siden da er der sket meget, særligt pga. inspiration fra Mike Mignola's HELLBOY tegneserier, Neil Gaiman's Sandman & BAD OMENS, samt Castle Falkenstein rollespillet.

De fire plotlinier som kampagne

En kort skitse til hvordan du kan knytte de fire plotlinier til en samlet kampagne, der fører spillerne ind til roden af hemmeligheden bag Det Tredje Rige.

Spilpersonerne er eller bliver hurtigt agenter for Paven. Historien starter i London, hvor de hyres til at stjæle nogle kister med optegnelser om det ritual i 1936 hvor Loke kom til verdenen. Dokumenterne er bragt til England af Rudolf Hess, der var Hitlers stedfortræder indtil han i 1941 fløj til Skotland i en jager. Han havde opdaget sandheden om Heydrich og ville skaffe de allieredes hjælp til at frelse sin elskede Fører.

Herfra går turen til Rom hvor Vatikanet med udgangspunkt i optegnelserne sætter spilpersonerne på sporet af Thule Ordenen. De overværer et stormøde i Venedig og kan rapportere hjem, at noget gik galt dengang og kult-brødrerne er hævngerrige. Sporet fører til Prag, hvor Thule Ordenen indgår et samarbejde med Rommel's rebeller om at dræbe Heydrich. Med disse oplysninger konkludere Vatikanet fejlagtigt at Heydrich er af det onde (dæmon eller måske Satans søn) og sender spilpersonerne til Tyskland med et flammesværd i bagagen. Her skal de agere dobbeltgængere for en gruppe officere, deltage i sammensværgelsens møde og endeligt prøve på at tage Heydrich af dage ombord på en Super-zeppelin. Spørgsmålet er så om et flammesværd er nok til at dræbe en gud af en anden verden?

Der enddog mulighed for en rigtig "save the world" slutning!

Tak til

Asta Wellejus, Mathias Tao Agger Linnemann, Maja, Jakob Bavnshøj, Jakob Bondesen, Paul Hartvigson, Peter Villumsen, Thomas Munkholt, Per von Fischer og Mike Pondsmith.

Anbefalingsværdig litteratur om Anden Verdenskrig:

The Rise and Fall of The Third Reich af William L. Shirer

The Order of The Death's Head af Heinz Höhne

Hitler - study in tyranny af Alan Bullock

The military history of World War II af Barrie Pitt m.f.

Great Battles and Leaders of The Second World War af Winston S. Churchill

top